Heeej! Hoppas alla har det toppen! Vet ni vad jag har gjort idag? Efter två timmars städande på jobbet drog vi iväg ett gäng på tio personer ut till Husavik för att fara på Whale Waching (Vad heter det på svenska? Val skådning?..har ingen aning) Aja, väl där fick vi kliva på en rätt stor båt (om man jämnför med dem andra whale waching båtarna) och hoppa i överstora overaller för att hålla oss varma, sen började turen på tre timmar. Jag hade inga förväntningar på att få se någonting alls, men hoppades ju såklart. Stod och hängde över däck och försökte maxa synen. Man är så van att kunna soma på en kamera, men med ögonen går ju tyvärr inte det... Så där stod jag och fick nästa huvudvärk för att jag spände mig så mycket för att kunna se så långt bort och så bra som möjligt. Sen kom vår första upptäkt, en White-Beaked Dolphin (försökte googla fram det svenska namnet, men jag fick banne mig inte till det.. och tro inte att jag kan dem engelska namnen, fotade dem ur en bok på båten för att komma ihåg vilka valar/delfiner vi såg..). Dem simmade några stycken tillsammans, men fick hopplösa bilder på dem med tanke på min mobilkamera och avståndet till "djuren". Där efter dök några valar upp. Minke Whales, och dem väger runt 4-5 ton.
 
På vägen hem igen fick vi syn på den största och det bästa fyndet under turen, vilket var en Humpback Whale (väger upp emot 30 ton),  och då spratt det verkligen till i mig. Den var så nära och så länge. Låg bara strax under vattenytan väldigt nära båten och var ändå så otrolig lugn. Och det var också den enda "fisken" jag lyckades fota med min mobil, eftersom den var så otroligt nära! 
Turen var verkligen värd och jag tror lätt jag hade kunnat varit ute i sådan båt en hel dag och leta efter valar och delfiner att bara se på. Med lite bättre väder och en god matsäck, inga problem! 
 

Kvällen avslutades på en fin restaurang
uppe på takvåningen tillsammans med bara tjejerna från jobbet. Det blev både förrätt, huvudrätt och efterrätt (jobbet betalade såklart! ;D ) Imorgon väntar jobb som vanligt så jag ska ta och hoppa till sängs välldigt snart!
 
Godnatt på er. 
 
Humpback whale
Bästa Dóra som äger stället jag jobbar på med sin man Doddi (till höger i bilden) och Dóras familj.  
Bästa Mia och hennes lillasyster Vera. (Mia jobbade jag med förrasommaren och vi pratar norska/svenska med varandra.)
Här är endel av mitt jobbgäng ombord på båten! Så fina människor!
 
Husavik.
 
 
Kvällen avslutades somsagt ute på en fin restaurang med fin sällskap! 

Fanney och Telma.
 

Jag och bästa Mia!

Akureyri Kyrka fotad från restaurangen.
Och utsikten ner mot vattnet och Hof (stora gråa huset på bild.) Bortanför Hof lite mer till höger på bilden kan man skymta huset som iprincip hela min mammas släkt bott i någong gång. Huset är byggt av min gammelmorfar någon gång under 1900-talet och består av tre våningar med usikt mot hamnen och havet. Huset ägs nu av min mammas kusin som köpt upp alla delar av huset som andra i släkten tidigare ägt. 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej