Nu kommer ett sånt där inlägg där jag bara behöver skriva av mig. Min rastlöshet här håller på att göra mig tokig, och tankarna spinner iväg i hopp om att komma fram till en vettig lösning. Här överlever jag ekonomiskt, enda utgiften är godis typ, men, det.funkar.inte.att.leva.så.här.begränsad. Närmsta lösningen är ju att jag flyger till min pappa var jag har garanterat jobb om jag vill, och där jag inte är bil-begränsad.(USA VET INTE VAD LOKALTRAFIK ÄR!!) Jag kan ta mig ur huset och till och med gå till jobbet! Men, ni som känner mig vet att mina tankar inte stannar där, inte här i USA, jag måste tänka längre! 
 
Om jag nu är i USA till efter årsskiftet, till VAD och VART ska jag komma tillbaka? Kiruna? eller Umeå? För mig är valet självklart, och Umeå är var jag vill bo, men jag kan inte kräva att bo "hemma hos mamma" i Umeå, och det gör det hela så jobbigt. När jag började tredje året på gymnasiet hade jag smått panik över vad jag skulle göra efter skolan, för jag behövde veta, jag behövde tänka och planera. Rätt fort gick det och i oktober/november bestämde jag mig för att USA skulle bli mitt nästa stop. Jag och farmor var överens om att jag skulle komma och jag bokade och betalade resan redan då. Nu är jag här, och funderar redan över nästa viktiga stop. (Och det har ju så klart att göra med att min vardag här inte fungerar, och att jag inte alls ser en framtid i detta hus. Tyvärr!) 
 
Ska jag plugga vidare, är komvux nästa stop, då måste jag vara skriven i Umeå om jag vill plugga där = jag måste ha ett boende. Kan inte skaffa boende utan en inkomst, MÅSTE ha en inkomst då jag inte får pengar för att läsa en kurs på komvux och kan inte skriva in mig på arbetsförmedligen, för är I USA! 
 
Hör ni hur jag låter!? Negativ och extremt fundersam. Befinner mig på andra sida jorden, begränsad, och ja, missnöjd kan jag väll säga. Avståndet till landet jag i slutändan vill leva i, hindrar mig från att kunna lösa mina problem. Jag vill tänka frammåt, och se fram emot någonting. Just nu känns det svårt. Vill ha kontroll över mitt egna liv och inte vara beroende av någon. Vill planera och tänka igenom saker innan dagen Det är nära. Jag.vill.inte.ha.saker.oklart.för.mig.när.jag.kommer.tillbaka.till.sverige. Men tyvärr kan man inte alltid få saker svart på vitt när man vill, och jag har svårt för det. Jag  behöver  ha  kontroll. 
 
 
/ En fundersam Ania

1 kommentarer

Ida

04 Sep 2014 19:49

Kan inte din plan vara att när du kommer till sverige är det fixa skola/boende/jobb du ska göra? Det går ju av bara farten sen! Jag är likadan och vill ha allt planerat, annars får jag ångest och panik. Men du kan ju inte göra så mycket från USA :)

Stor kram till dig Ania och hoppas du får en plan klar i huvudet.

ps. hjälper dig gärna om det är något jag kan göra! ds.

Kommentera

Publiceras ej