Hejsan allihopa!

Jag lever om ni har undrat! Har jobbat så jätte mycket att det inte funnits mycket ork kvar att hämta för att skriva. Dem två senaste dagarna har jag jobbat från morgon till kväll. Har varit väldigt trött på dagen då vi städat rum och packat ägg, men när eftermiddagen kommit och gäster börjat droppa in så har de många gånger varit jätte roligt. Det bästa med att jobba på kvällen är att träffa alla nya människor från hela världen. Vi har just nu haft mycket tyskar och spanskar, någon från USA och Frankrike, och TVÅ gånger har jag kunnat växla över till svenska! Har blivit så glad när det kommit svenskar, men eftersom jag nu vanligt vis mixar språken så mycket, så har min svenska ibland bara låtit helt flummig... För det mesta pratar jag ju engelska, med gäster och lika så med kollegor. En del pratar BARA isländska till mig, (jag svarar på engelska…) en del blandar men talar ändå mycket engelska med mig, och några pratar jag svenska (skandinaviska) med. Många vill att jag ska pröva prata isländska då jag ändå förstår så mycket, men det går verkligen inte.. Jag känner att jag saknar alldeles för många viktiga delar i språket för att ens våga försöka mig på att prata. Endast enstaka ord här och där kommer ur mig på isländska. 


Trotts att jag inte blir bättre på att prata isländska (förstår ju så klart bara mer och mer), så känner jag faktiskt stor skillnad när det kommer till engelskan. Att ständigt växla och prata engelska dagligen, att säga fel tusen gånger, rätta sig själv, prata runt ord då det står helt still i skallen och man inte alls finner de ord man vill använda, allt de är det som gör att man lär sig och blir säkrare på att tala. Även fast ordförrådet kanske inte blir så mycket större då jag inte är i ett engelsktalande land, så har jag definitivt lärt mig och blivit så mycket mer avslappnad när jag pratar. Jag är inte alls lika rädd att säga fel eller köra fast, jag bara kör på och tar det som det kommer. Rättar mig själv då jag hör att jag säger fel. Så trotts att min vinst (om jag nu kan säga så) när de gäller det islänska talandet, inte blivit så mycket större, så har den definitivt blivit det när det gäller engelskan!

 

Annars... 5 Juni idag och jag ska passa på att gratta min fina ”mommo” och hennes tvillingsyster Magga (som jag nu bor hos) som idag fyller hela 69 år! GRATTIS!!!

Och om bara FYRA dagar anländer mamma och Saga till Island och den tionde återser jag dem!

 

Aja, nu har jag kikat in här igen. Hoppas att alla som kikar in här har en riktigt bra sommar med mycket sol, för den har minsann inte jag sett mycket!
 

Kraaaaaaaaam!

 
Här kommer en av mina favoritlåtar här på Island. Den spelas på radion rätt ofta och jag fastnade direkt trotts att jag inte alls hör/förstår vad dem sjunger om. Så underbar att lyssna på och jag kan spela den om och om igen!
Lyssna gärna!
 

Kommentera

Publiceras ej